19 februari 2009

"... kan jag säga" är ett riktigt modernt uttryck kan jag säga!

Är det bara jag som med viss skepsis funderar över detta förhållandevis nya uttryck, som används för att förstärka det man vill ha sagt?

På den gamla goda tiden sa' man exempelvis: "Det gjorde verkligen ont!"
Numer hör man ofta: "Det gjorde ont . . . kan jag säga!"

eller

"Det var väldigt besvärligt att få klart budgeten!"
Idag blir det: "Budgeten? Jo du, det var jobbigt . . . kan jag säga!"

eller

"Igår var jag ordentligt berusad!"
Numera säger man: "Igår var jag packad . . . kan jag säga!"

Just kring teman som alkohol, jag-kommer-inte-ihåg-nå't-men-kul-var-det-fester, berusning och allmänt stoj & glam, används denna förstärkare väldigt ofta. Det kanske beror på vår nordiska hållning till alkohol och dess konsumtion - lite tabu, lite fräckt, lite så där . . . du vet.

De tre prickarna får symbolisera det där menande ansiktsuttrycket, som tydligen skall åtfölja de tre orden. Man höjer på ögonbrynen, tittar den/de andra i ögonen och nickar lätt. Då förstår man som lyssnare att det här är allvar, på riktigt alltså.

Själv kan jag inte riktigt förlika mig med uttrycket. Det används i tid och otid och ofta som förstärkare till de mest triviala ting. Jag blir sååå trött . . . kan jag säga!

Någon annan? Skulle gärna ta en diskussion med en lingvist kring det här uttrycket. När började det användas? Var någonstans? Och varför? Det där sista kanske blir svårt att besvara men jag är riktigt nyfiken (nu höjer jag på ögonbrynen å nickar menande) kan jag säga! Han den där Fredrik Lindström; han måste väl ha en e-mailadress väl?

Se där ja! / En riktigt go gôbbe . . . kan jag säga!

Tillägg
30+ frågar om uttrycket är dialektalt/regionalt? Tror inte det. I dagens Let´s Dance hörde jag Elisabet Höglund yttra: "Jag har starka vrister kan jag säga!". David Hellenius följde upp med: "Dom söker jobb på TV4 kan jag säga!". Kan man ana en rikstäckande farsot?!

Andra bloggares funderingar kring , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Nejmen det där har jag aldrig hört. Är det dialektalt/regionalt? Från Götet? "Kann jå säjja...änna."

    Oavsett så håller jag med dig. Det ser bedrövligt ut redan i skrift.

    SvaraRadera
  2. *kastar mig ut*

    Här är en lingvist, kan jag säga. Jag ber att få återkomma. :-)

    SvaraRadera
  3. Ja! Det florerar här också. Lite som när uttrycket: "...skulle ju inte vara helt fel" kom. Och blev så ap-överanvänt.

    SvaraRadera

Kul att du tittar in! Om du förhandsgranskar din kommentar och sedan vill redigera, är det bara att klicka på X-et i det övre, högra hörnet i rutan här under (eller den nyligen tillagda Redigera-knappen naturligtvis)