8 februari 2009

I sär skrivning - hur kul är det?!

Strand nära tomt säljes

Toppen idé

Jag blev jätte glad

Super nöjd

Säljes: damm sugare
och ny renoverad last bil

Under julen äter jag gärna en skum tomte eller två

Allvarligt talat - hur kan man skriva så?! Snacka om förflackning av det skrivna språket! Om isärskrivarna skulle läsa igenom det dom skriver så borde dom väl egentligen känna att det liksom inte stämmer - eller? Budskapet i en text blir ju ofta ett helt annat än det tänkta när man skriver isär merparten av alla ord man använder.

Från att ha varit lite av en språkfascist, har jag efter gode Fredrik Lindströms resonemang om att språket ju faktiskt utvecklas, kommit att få en mer tillbakalutad hållning till diverse språkliga kullerbyttor där ute. Det har ju onekligen hänt en hel del de senaste 100 åren. Språkbruk och ordval, som idag är helt självklara, var otänkbara för bara 20-30 år sedan. Det känns faktiskt riktigt bra att därför vara mer accepterande - tack för det Fredrik!

Dock kan jag inte förlika mig med alla dessa absurda isärskrivningar, som man stöter på i stort sett överallt. Butiksplakat, restaurangmenyer, caféer, bloggar, privatannonser etc.

Vem eller vilka kan man skylla på? Skolan? Anglosaxiska influenser? Vårt mångkulturella samhälle? Själv har jag ingen aning; jag vet bara att det är sorgligt att läsa. But hey, that's me...

Initialt trodde jag att det var en generationsfråga. Yngre skriver isär, äldre skriver ihop som de lärt sig i skolan. Scannar man exempelvis bloggvärlden, så faller denna teori ganska platt till marken. Isärskrivningarna florerar på alla möjliga sorters bloggar, oavhängigt ålder, kön, geografi etc. Kanske man skulle fråga Herr Lindström? Ja jisses, det har jag inte tänkt på tidigare!

Se där ja! / Go gôbbe

Andra bloggares funderingar kring , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tittar in! Om du förhandsgranskar din kommentar och sedan vill redigera, är det bara att klicka på X-et i det övre, högra hörnet i rutan här under (eller den nyligen tillagda Redigera-knappen naturligtvis)