15 februari 2009

Förnedringsfällan

Tjenna! Har du taskig koll på din ekonomi, gillar du att förnedras inför hela svenska folket, hånas på gatan och dessutom kan tänka dig att få ett gäng kassar med mat från Lidl under ett helt år? Sa´ du ja? Säkert?! Kul, då skall du få vara med i ett TV-program där vi visar upp dig och din familj, er taskiga ekonomi och samtidigt påtalar vilka spånhuvuden ni är.

Familjerna som var med i den första säsongen av TV3´s Lyxfällan må vara ursäktade - dom visste ju liksom inte vad det var man lurat in dem i - men hur förklarar man sitt deltagande i avsnitten de efterföljande säsongerna?! Okay, man kan ha dålig ekonomi av olika ledsamma anledningar, har testat "allt" för att komma på fötter och vill nu gripa efter det sista halmstrået. Men hallååå!!?? Varför visar man upp sin misär/nollkoll i TV?! Det finns väl hjälp att få av hemkommunens ekonomiska rådgivare - eller? Googla "ekonomisk rådgivning [din kommun]" istället för att gå i TV3-fällan.

Bild lånad från tv3.se

Nu senast zappade jag mig in i programmet när hon & han förmedlade att "det är så jobbigt att laga mat när man inte har nå´t hemma. Då är det lättare att beställa pizza på nätet". Sedan fick dom en crash course i hur man storhandlar i den stora tyska butiken. Proffset/ekonomen: "Titta, rödlök för 4,90 istället för 5,90 - då tar vi många, så sparar vi pengar". Det var ju helt uppenbart att den här familjen hade låtit både sin ekonomi och hälsa slå i botten. Slösa pengar och ät sunkig mat . . . så får vi se hur långt det håller.

Nu finns det till och med bloggar där man som f.d. Lyxfällan-deltagare gråter över hur TV behandlat dom och att TV klippt bort varje uns av positiva inslag och framställt vederbörande som en big time looser. Programmet blev inte alls som man hade trott och man blev kort och gott så förnedrad att det sved i skinnet. Ja, och . . . ?!

Se där ja! / Go gôbbe

Andra bloggares funderingar kring , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Förnedring var ordet, sa Bull. Och nästan brottsligt naivt..! Klart att TV3 klipper för att gynna sina syften (mer förnedring = fler tittare). Så klart!!!! Och ändå tittar jag på skiten. Förnedrande, det med.

    Nu till nåt annat:

    "Ursäkta, jag bara måste få ge dig en komplimang för en alldeles förträffligt söt rumpa".

    Hahaha! SNÄLLA Go-gôbben..! Du inser att sånt kan låta LÄTT sexistiskt va?? Hahaha. Kan låta, sa jag. För du är ju naturigtvis inte en sån person som objekttifierar kvinnor?

    Men jag ska inte hyckla. Jag fick själv komplimanger för min rumpa tidigare i år (men inte för att den var söt; det var visst nåt annat den var) och så lycklig som jag var för de komplimangerna har jag sällan varit. Obs hundra procent sant.

    Så kram till dig! Du kanske gjorde den där där sötrumpade kvinnans dag!

    /Rana

    SvaraRadera
  2. Rana
    Jodå, det kan låta sexistiskt men saken är ju den, att jag inte är sexistisk. Det gäller att smycka sina komplimanger med rätt ansiktsuttryck och kroppsspråk. Annars är det lätt hänt att bli betraktad som en presumtiv våldtäktsman.

    SvaraRadera
  3. Hehehe. Våldtäktsman vet jag inte. Mansgris räcker fint.

    Men detta är bara en teoretisk sidodiskussion. Såg du uppföljaren till kommentaren ovan (komplex-skryt-prat)?

    :-)

    Kram och god natt,
    Rana

    SvaraRadera
  4. I en värld där mångas mål är att "bli kända" är det väl inte så konstigt... Kan man sedan gråta ut får man ju chansen att underbygga sitt kändisskap...

    SvaraRadera
  5. Skrev om det här idag jag också faktiskt! :-)

    Jag tycker inte det där programmet är förnedrande för deltagarna och tycker att det är bra att de vågar ställa upp för det visar att de är beredda på att göra allt vad de bara kan för att vända sin situation. Många säger ju i programmet att de brukar titta på lyxfällan och jag tror att det är tanken om att få hjälp att bryta mönstret som avgör att de ställer upp i programmet. Det där med en belöning i form av nån weekend och lite extrakäk är bara en välförtjänt bonus (borde de börja med på KO också.. ;-) ) för att de faktiskt jobbar på sin situation efter att Lyxfällan har vart å hjälpt dem att tänka om.

    SvaraRadera

Kul att du tittar in! Om du förhandsgranskar din kommentar och sedan vill redigera, är det bara att klicka på X-et i det övre, högra hörnet i rutan här under (eller den nyligen tillagda Redigera-knappen naturligtvis)