26 juni 2009

Tummen mitt i hand . . . eh, Singoallan?

Häromdagen tryckte jag i mig två st Singoalla vid ett besök på ett kontor i närheten. Ni vet den där kakan från Göteborgs Kex som innehåller nå’t vitt klet och en syltfläck, som skymtar under den ihåliga kaköverdelen. Den som finns med nougat också – Ballerina alltså. Ja, du vet . . .

Notera att jag medvetet skriver syltfläck av den enkla anledningen, att såväl Singoalla som Ballerina under årens lopp har genomgått en förvandling från fyllig sylt- respektive nougatkaka till något som skulle kunna liknas vid en Dry Martini, som man passerat förbi med sin öppnade flaska Vermouth. I Kungälvsfabriken har man till synes bara öppnat syltburken/nougatpaketet och passerat förbi kakmaskineriet. När jag som liten gosse åkte med Mamma och Pappa till ”Kungälvskex” och besökte deras bräckbod, var alla kakor (inkl. Kondis) mycket mer välfyllda av godsaker än de är idag. Fy f-n asså!

Nåväl, just som jag satt där och övervägde att tillsammans med den sista slatten kaffe trycka i mig en tredje Singoalla, ser jag en matt yta på syltfläcken och tänker genast att det är någon missnöjd kakarbetare i Kungälv som tryckt sin tumme mitt i sylten (jag tog kakan direkt ur paketet). Samtidigt drog jag mig till minnes Mikebikes inlägg om hur upprörd han blev över att en okänd kollega uppenbarligen tryckt sitt finger i just hans Singoalla. Han hade sett ett tumavtryck mitt i syltcirkeln.

Självklart blev jag också upprörd men vid närmare studium av fläcken mitt i sylten konstaterade jag, att fläcken saknade det för fingeravtryck så karakteristiska cirkelgående mönstret. Aha, kakarbetaren har alltså först slipat ned sina fingeravtryck och SEDAN tryckt fingret i sylten!


Jag tömde ut resten av kakorna på kontorets Perstorpsplatta till köksbänk (jag var ensam i fikarummet just då) för att närmare utreda om det bara var enstaka kakor som var befläckade eller hela paketet. Efter en lång stunds närgående studium med efterföljande fotografering med mobilkameran, kan jag konstatera följande:

Alla Singoalla-kakorna hade en matt yta i den i övrigt blanka syltfläcken. Uppenbarligen är det så, att när kakorna lämnat bakugnen och försetts med rinnande, blank sylt, torkar ytan in och ger en mikroskopiskt skrynklig yta, som ger ett matt utseende; lätt att förväxla med ett fingeravtryck. Det är precis som när man målar väldigt flödigt med en oljebaserad färg – ytskiktet torkar och efterlämnar en lätt skrynklig yta när den övriga färgen torkar och minskar i volym en aning.

För att få fullständig klarhet i detta ”mysterium” ringde jag precis Kungälvs Kex och pratade med en av deras kakproffs. Hon kunde bekräfta, att en del av Singoalla-kakorna helt enkelt får en matt fläck i sylten när kakan går från bakning till paket.

Så Mike, jag anar att du kan lägga bevispåsen åt sidan och undvika att kontakta "Schweiz eller nåt" för att klarlägga vilken kollega, som bör få sparken ;)

Det har förresten kommit en ny sorts Singoalla – lakrits! Kan dé va’ nå’t?!

Värsta CSI! / Go gôbbe

Tillägg 2009-06-29
Idag ringde jag som utlovat Göteborgs Kex för att få info kring Singoalla-syltvolymens förändring under årens lopp. Med en dåres envishet hävdar jag, att "pålägget" minskat sedan mitten av 70-talet. Kundtjänst "kan bara se tillbaka 13 år" i sina register och här står det inget om att sylt och vaniljkräm minskat i volym (naturligtvis). Paketet har hela tiden (sedan 13 år tillbaka) vägt 190 gram och antalet kakor i paketet har hela tiden varit 14 st. Däremot kunde man upplysa mig om, att Ballerina sedan ett par år tillbaka, fått 25% mer nougatfyllning! Wow, schyrre! Bonusinfo: Ballerina lanserades 1963, Singoalla såg dagens ljus 1964.


Andra bloggares funderingar kring , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Om man ollar blir det inga fingeravtryck.

    Tänk på den när du sitter och smackar med en bit industrisylt på tungan.

    SvaraRadera
  2. 30+
    Hahaha! Shit också, tänkte inte på det! Skall man behöva lukta på Singoallan nu också innan man sätter tänderna i den? Vad jobbigt livet blev helt plötsligt . . .

    SvaraRadera
  3. Sa' inte kakproffset nå'nting om *mängden* sylt och nougat?

    Olla mig hit och olla mig dit - dé é ju mängden sylt och därmed smaken det handlar om, inte ytans struktur...

    A

    SvaraRadera
  4. Nää, inte kakor med lakritssmak?
    Jag ska väl tillägga att jag äter lakritsgodis med god aptit, men kakor och glass (lakritspuck), där går gränsen! :-P

    SvaraRadera
  5. Anonym A
    Nope, glömde fråga kakproffset om just detta. Får slå henne en signal på måndag och diskutera volymen sylt/nougat i deras kakor.

    Västergötskan
    Jag gillar lakritskonfekt och lakritsglass men kakor?! Nä, tror inte det. Var det verkligen den enda smak man kom att tänka på när produktutvecklarna frågade sig: "Nu har vi hallon och citron/lime - vad skall vi hitta på härnäst?".

    SvaraRadera
  6. Hahahaha. Du gör ingen besviken, inte mig i alla fall.

    Jag bara fnissar åt att du orkar bry dig och att du orkar RINGA upp!! Jag vet inte om jag ska garva rått eller ställa mig upp och applådera dig i andäktig beundran.

    Men att du glömde fråga om syltmängden när du ändå ringde upp! Snälla go-gubbe!!! Du får ringa igen.

    Läser med oro om ollningsteorin ovan. Glöm för alldel inte att fråga om det när du ringer.

    Ang. din kommentar hos mig:
    "Själv minns jag att jag under slutet av 70-talet (1979) också gick omkring 1 dm närmare himlen än jag gör idag. Jag var en riktig fena på att ta mig fram likt Travolta på den tiden."

    ---- Antingen är du MYCKET ÄLDRE än jag har anat eller så var du ett väldigt brådmoget/modemedvetet barn. *flinar*

    din Ranis

    SvaraRadera
  7. RANA
    Jodå, jag orkar bry mig om de små tingen i tillvaron. Det var därför jag fullkomligt älskade programmet Knesset i ZTV´s ungdom. Bl.a. diskuterades det fullt allvarligt om man brukar lägga i sockret i kaffekoppen före mjölken och i så fall varför. Syltmängden ja - ringer på måndag. STORT AVSLÖJANDE! Jag tillhör samma årskull som Vanessa Williams, Helen Hunt och Brigitte Nielsen. Joråsåatte . . .

    SvaraRadera
  8. Ja vart e kexindustrin på väg???

    SvaraRadera

Kul att du tittar in! Om du förhandsgranskar din kommentar och sedan vill redigera, är det bara att klicka på X-et i det övre, högra hörnet i rutan här under (eller den nyligen tillagda Redigera-knappen naturligtvis)