1 augusti 2009

Jag är ödmjuk!

Är han ironisk eller menar han på fullt allvar att företagare skall ha gräddfil?!

Jag snackar om mannen vars namn jag för evigt förknippar med IT-bubbla*, dålig koll på intäkter vs utgifter och slutligen konkurs - Johan Staël von Holstein. Jag skall villigt erkänna att jag har bristfällig koll på vad mannen egentligen har presterat när det gäller företagande men nu måste han väl ändå vara ute och cykla?!

* JSvH menar att det egentligen var en finansiell bubbla

I scratch your back . . .
Först har vi under att par dagar läst om Landshövding Marianne Samuelsson (f.d. språkrör för Miljöpartiet), som på Gotland menar att "klart grabben skall få bygga på stranden" när hon inför dold mikrofon sagt, att det är helt OK att särbehandla företagare i frågor som rör strandskydd etc. Efter ett sådant uttalande är det fullt naturligt att bli betraktad som paria. I det här läget kliver JSvH in på scenen och ger sitt stöd åt Landshövdingen med klyschor som "Tyvärr vittnar medierapporteringen kring fallet på Gotland också om Jantelagens starka grepp om Sverige" och "Att visa att man varit framgångsrik är givetvis oförlåtligt i Landet Lagom". Är han bitter? Har han inte omnämnts i media på ett tag? Fanns det inget annat att göra för att hamna i rampljuset igen?

 . . . you scratch mine Givetvis skall entreprenörer, som skapar arbetstillfällen ha cred för detta men att ge dem gräddfil i alla möjliga och omöjliga sammanhang är ju bara imbecillt. Jag är övertygad om att man överallt i Sverige och övriga världen kliar varandras ryggar och både trivs med och mår bra av detta. Det är ju precis som i den lilla världen - man blir smickrad över positiv särbehandling och egot växer en aning. Wow, jag får gå före i kön till Spy Bar! Gotlandsfallet är bara ett exempel i raden av ryggkliande - det enda som skiljer detta från andra fall, är att det råkat uppdagas. Företeelsen som sådan är det egentligen inte mycket att orda om. Rätt eller fel? Det är så det funkar och har funkat sedan århundraden. Bekymret ligger väl mer i att ställa sig upp och så oförbehållsamt applådera särbehandlingen. Är man modig eller dum då?

Vad är det JSvH säger egentligen? Förutom att rada upp ett stort antal tårdrypande klyschor om det bittra klimatet för företagare/entreprenörer i Sverige menar han, att "vi måste hitta andra alternativ för att motivera entreprenörer, ju fler desto bättre, olika individer motiveras av olika saker. Politiker på både lokal, regional och statlig nivå måste visa stor flexibilitet i det arbetet."

I linje med detta, skulle det vara självklart att entreprenörer och företagare ska få tillgång till attraktiva tomter, extra bygglovsrätter och få förtur till golfklubbar och skolor. Skämtar han eller? Det är nästan så att jag blir osäker på om inlägget verkligen skrivits av Staël von Holstein.

Han skriver också: "Tillväxt är nödvändigt om vi ska stoppa världssvälten". Ja, och? Var det det han gjorde på den gamla goda tiden inom Icon Medialab? Skapade tillväxt? Stoppade världssvälten? Den manliga motsvarigheten till Moder Teresa? Vad jag förstår så var det väl just det som Icon Medialab INTE gjorde - eller? Rätta mig gärna om jag har fel.

Min subjektiva tolkning av hans bittra och självförhärligande debattinlägg är, att han skyller sina och Icons tillkortakommanden på politiker med bristande flexibilitet och (naturligtvis!) det svåra klimatet för företagare i Sverige. Jag driver själv eget i liten skala och är väl medveten om både skattesituation och försäkringssystem etc. men inte f-n kan jag skylla ev. dålig lönsamhet och konkurs på detta?!

Jag avrundar med ett högtravande citat ur JSvH´s inlägg:

"Alla former av privilegier som kan sporra och inspirera till entreprenörskapets hjältedåd måste prövas. Privilegier för dem som tar personligt ansvar kan återuppbygga den moral och etik som samhället genom det kollektivistiska statsskicket raserat under de sista decennierna."

Vilken moral och etik?! Den moral och etik han förespråkar i sitt inlägg? Hela inlägget i sig är ju både omoraliskt och oetiskt. Vilken paradox! Lite i klass med att köpa sig en T-shirt med trycket "Jag är ödmjuk!". Det blir bara fel och motsägelsefullt.

Förresten, nu fattar jag! Förutom entreprenör är han ju också provokatör. Tänkte inte på det . . .

Ja jävlar! / Go gôbbe

Andra bloggares funderingar kring , , , ,

3 kommentarer:

  1. Oavsett vad han är, så verkar han inte ha alla hästar hemma... :-P
    Bra skrivet, kan bara hålla med!

    SvaraRadera
  2. Jag orkar inte bli förbannad; jag har inte råd att läcka känslor på de där pajskallarna. Jag får försöka flyta på ytan och bara helt kallt konstatera att bilden på makakerna var synnerligen träffande. Bra skrivet, go-gubbben!

    Kram från en matt Rana

    SvaraRadera
  3. Västergötskan
    ... eller inte alla bestick i lådan ... eller ljuset tänt men ingen hemma. Provocerande är han i alla fall.

    RANA
    Det är nog den bästa hanteringen av upprörande saker istället för att få pulserande tinningar och skriva lååånga blogginlägg. Gillar för övrigt "har inte råd att läcka känslor . . ." Lånar nog den tror jag.

    SvaraRadera

Kul att du tittar in! Om du förhandsgranskar din kommentar och sedan vill redigera, är det bara att klicka på X-et i det övre, högra hörnet i rutan här under (eller den nyligen tillagda Redigera-knappen naturligtvis)