20 september 2010

Apropå valresultatet . . .

Voltaire var en go' gôbbe minsann. Ett citat som ofta tillskrivs honom är:
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
(Kan du inte engelska så föreslår jag Google Translate)

Tydligen var det en viss Evelyn Beatrice Hall , som skrev dessa bevingade ord som en sorts sammanfattning över Voltaires hållning gentemot en samtida filosof/författare. Nu är det alltså mer hållningen som sådan jag är ute efter . . .

François-Marie Arouet (Voltaire), 21 november 1694 - 30 maj 1778

I bloggar och inte minst på Facebook kan man läsa ord som "jag skäms", "brunskjortor", "lågvattenmärke", "hur i h-e" och annat och jag tycker också att det är både legitimt och politiskt korrekt att skriva sådant i sin blogg/FB-logg. Ungefär lika politiskt korrekt som att gå med i FB-gruppen "Vi som älskar våra barn". Man vill liksom tala om var man står . . . så att ingen behöver undra . . . man vet ju inte . . . kanske någon i bekantskapskretsen undrat . . . då é dé ju lika bra att säga nå't . . . liksom . . .

Samtidigt blir jag en aning matt av att läsa ungefär samma sak vart jag än vänder mig. Oavsett vad jag tycker om valresultatet så har de facto drygt 5% av de svenska väljarna lagt sin röst på SD. Bland dina närmaste 100 grannar har statistiskt sett nästan sex st röstat på SD! Visst är det uppseendeväckande?!

Det är nu det är dags att finslipa sin argumentationsteknik och försöka ta en dialog med dessa sex grannar (i och för sig liiite i senaste laget) och inte bara lägga ut publikfriande "slagord" på sin Facebook-profil. Det senare förvisso en sorts demonstration, ett sätt att ventilera sin ståndpunkt . . . men dé é ändå lite beiget tycker jag. För övrigt inbillar jag mig, att vi inte skulle fått det valresultat vi fått om bara de etablerade partierna ställt sig upp och tagit debatten med SD istället för att tysta ned den.

När vi nu ändå är inne på citat så kan jag inte låta bli att travestera vår gamla skattmästare Kjell-Olof Feldt:
Demokrati är inte skit, nu har vi baxat den ända hit.
Joråsåatte . . . / Go gôbbe

P.S.
Själv ser jag ingen anledning att i klartext tala om var jag står - vare sig här eller på Facebook. Jag röstade för övrigt igår som jag gjort de senaste sju valen.

Tillägg: Läste just en intressant och tankeväckande artikel i ämnet: Aftonbladet

Andra bloggares funderingar kring , , ,

4 kommentarer:

  1. Skitbra sagt, håller med till fullo!

    SvaraRadera
  2. Ett ensamt hjärta
    Tackar tjejen! Jag svarar med ett right back at ya (ditt Ang. valet-inlägg inkl. kommentarerna) ;)

    SvaraRadera
  3. "Man vill liksom tala om var man står... så att ingen behöver undra... man vet ju inte... kanske någon i bekantskapskretsen undrat..."

    Hahaha. Tillåt mig le å det allra, allra bredaste!! "Vi som älskar våra barn..." Hahahaha... Det är verkligen så otroligt roligt när man tänker på det. Det där är en av anledningarna till att jag blev tvungen att pausa/lägga ner Fejan. Jag fick andnöd av dravlet till slut.

    Klockrent inlägg, helt enkelt. Jag har också kommit att tänka en hel del på det där Voltaire-citatet under alla diskussioner om vilka taktiker man kan använda - mer eller mindre *ehum* demokratiska - för att göra SD maktlösa.

    Kampen går vidare, hörru. :-)
    /Elin

    SvaraRadera
  4. Klockrent inlägg!

    ...och, jo, så blir det faktiskt i en demokrati, när vi inte redan innan valet lyckades förmedla det "rätta budskapet" till dom där 5-6 personerna i vår "bekantskapskrets".

    Så blir det också när redan etablerade partier har större megafoner än öron.

    Det är onekligen något väldigt vackert över Voltaire-citatet, med en betydelse som de flesta dessvärre inte klarar av att förstå...

    Örnen

    SvaraRadera

Kul att du tittar in! Om du förhandsgranskar din kommentar och sedan vill redigera, är det bara att klicka på X-et i det övre, högra hörnet i rutan här under (eller den nyligen tillagda Redigera-knappen naturligtvis)