30 mars 2010

Förvirrad?

Bloggfrossa-Mike uppmärksammade mig och andra på en artikel i Expressen där en viss Eva Sternberg påpekar, att olycksfallsfrekvensen bland barn under ett års ålder har ökat med mer än 30 procent under de senaste tre åren. Det är en doktorerande Anna Carlsson som visat detta i sin avhandling.

Anledningen skulle enligt Sternberg vara, att fler pappor än tidigare valt att vara föräldralediga under barnens första levnadsår och att pappor skulle vara rent av livsfarliga för barnen. Det framgår inte helt klart om det skulle bero på slarv eller olämplighet men Eva Sternberg nämner något i stil med att "män är skapta för att skjuta bisonoxar och se tredimensionellt"!


Det festliga i sammanhanget är att doktoranden inte alls kopplat pappors hemmavaro med spädbarn till den ökade olycksfallsfrekvensen utan det är helt och hållet Sternbergs egen slutsats. Det skulle vara riktigt spännande att se om det är så markant många fler pappor som numer är hemma med sitt spädbarn. I vår bekantskapskrets har jag bara stött på en pappa som är hemma med spädbarn (under 1 år).

Så här skrev Anna Carlsson själv i en bloggkommentar:
"Min avhandling ‘Child Injuries at Home - Prevention, Precautions and Intervention with focus on scalds’ (http://hdl.handle.net/2043/9999) som Eva Sternberg refererar till har inte på något sätt koppling till mammor och pappors olika förutsättningar att ta väl hand om barn! Eva Sternberg har helt felaktigt använt min avhandling som stöd för att driva sin egen hypotes!
Min grundsyn är att föräldrars förutsättningar för att ta väl hand om barnen absolut inte har att göra med kön!"

Nu vill Sternberg att det skall forskas i ämnet "Vem hade hand om barnet vid olyckstillfället?" men jag tvivlar starkt på att det finns någon/några som skulle vilja avsätta pengar för detta. Då kan å andra sidan damen ifråga fortsätta att hävda, att "ingen forskare vågar ta reda på sanningen". För övrigt har jag alltid trott, att forskning i olika ämnen inleds för att förutsättningslöst påvisa vissa eventuella sammanhang - inte för att bevisa en på förhand fastställd tes.

Förvirrad! / Go gôbbe

Andra bloggares funderingar kring , ,

P.S.
Humor på hög (eller låg?) nivå

1 kommentar:

  1. HA HA HA! Kollade just klippet. Jösses... vilken kärring!? Vilken planet kommer hon ifrån? Mumifierad sedan 1945?? Hade jag varit Carlos hade jag inte kunnat hålla mig.

    SvaraRadera

Kul att du tittar in! Om du förhandsgranskar din kommentar och sedan vill redigera, är det bara att klicka på X-et i det övre, högra hörnet i rutan här under (eller den nyligen tillagda Redigera-knappen naturligtvis)